OsloEarly • Christina Kobb - soloklaver: ROBERT + CLARA = SANT

EVENT INFORMATION
Default file 1502096599

Dette er en konsert for romantikere. For dem som ønsker å tro på kjærligheten. For dem som vil ta del i en indre forestillingsverden, hvor ens eget sinn skaper bilder og inntrykk til musikken. For dem som vil kjenne hva som skjer når hele publikum opplever dette sammen.

På et Erard-flygel fra 1853 skal Christina Kobb spille Schumanns stort anlagte sonate i fiss-moll, op. 11. Framføringer av denne musikken på historisk klaver er særs sjelden, og har sannsynligvis aldri skjedd i Norge før. Du kan heller ikke finne en innspilling av noe slikt, faktisk – konsert er eneste mulighet!!

I 1853 var flyglene fortsatt rettstrenget, dvs. at basstrengene ikke krysser over strengene i midtregisteret. Jerninnrammingen er ennå ikke total, og strengespennet mindre enn i et moderne flygel. Dessuten er hamrene dekket av både lær og filt, men er lettere enn moderne hamre. Alt dette resulterer i en slank, tydelig, klar og varm klang som kler Schumanns tette klaversatser. 

Dette unike konsertforedraget fra Norges nye hammerklaverstjerne, Christina Kobb har Clara og Robert Schumanns gryende kjærlighet og musikalske kommunikasjon som tematikk. Ettersom Claras far, Friedrick Wieck, var sterkt imot deres ekteskapsplaner, var kommunikasjonen i flere år begrenset til utveksling av komposisjoner og brev som ble smuglet ut via hushjelpen. Noen av disse brevene mellom Robert og Clara blir lest mellom de pianistiske kjærlighetserklæringene.

Program:
Franz Liszt (1811-86)/Robert Schumann (1810-56): Liebeslied,
S566/R53, “Widmung”. Liszt’s arrangement (1848) av den første
lieden i Schumann’s op. 25, Myrthen

Clara Wieck (1819-96): Scherzo no. 1, d-moll, op. 10 (1838)

Clara Wieck: Quatre Pièces caractéristiques, op. 5 (1835-36)
III Romance
IV Scene Fantastique: Le Ballet des Revenants

Robert Schumann: Sonate nr. 1, op. 11, fiss-moll (1833- 35)
Clara zugeeignet von Florestan und Eusebius
Introduzione. Un poco Adagio – Allegro vivace
Aria
Scherzo e Intermezzo. Allegrissimo
Finale. Allegro un poco maestoso

Christina Kobb er spesialist på historisk klaver og klaverteknikk og er lektor ved Norges Musikkhøgskole med oppføringspraksis som fagområde. Hun debuterte på hammerklaver i Carnegie Hall, New York 2017. Christina har studert ved NMH, Royal Conservatory i den Haag og ved Cornell University i USA med blant annet lærere som Liv Glaser, Bart van Oort, Stanley Hoogland og Malcolm Bilson.

Hun er stolt mottager av Nils Larsens legat for 2016. Tidligere har hun vunnet akkompagnementsprisen i ’The John Kerr Award for English Song’ (Kent, UK, 2006), TICON stipendet (2007) og ’The Muzio Clementi Award’ (Kent, UK, 2008). Christina er også medstifter og redaktør i et internasjonalt, nettbasert fagtidsskrift for musikk, Music + Practice.


klassiskmusikk
schumann